حلول ماه مبارک رمضان مبارک

کنکور سراسری در کشور ما بعنوان بزرگترین رقابت علمی شناخته می شود که در طی آن میلیون ها دانش آموز برای ورود به دانشگاه با یکدیگر به رقابت می پردازند. بدلایلی نظیر استرس زیاد این آزمون، از سالهای گذشته مسئولین کشور به فکر اصلاح این آزمون بر آمده اند. ولی روند اصلاح آن بسیار کند بوده است به طوریکه با گذشت سالیان زیاد همچنان کنکور بدون تغییر جدی پابرجاست.
![]()
ایده ای که کارشناسان و مسئولین کشور برای اصلاح کنکور می توانند بکار گیرند، استفاده از تجربیات کشورهای دیگر و نگاه آن کشورها به مسئله آموزش است. شیوه ای که در برخی کشورها برای انتخاب دانشجو انجام می شود این است که به جای نمره مطلق درس یک حد نصاب تعیین می شود و مهم این است که متقاضی آن حد نصاب را بدست بیاورد. برای مثال در کشور آمریکا برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر متقاضی باید ازمون زبان انگلیسی تافل را بدهد. هر دانشگاه یک نمره بعنوان نمره قابل قبول اعلام می کند و برای دانشگاه مهم است که متقاضی نمره ای برابر یا بالاتر از آن کسب کند و فرقی نمی کند که نمره چقدر بالاتر باشد. برای مثال برخی دانشگاههای آمریکا نمره 90 را به عنوان کمترین نمره قابل قبول اعلام می کنند. حال اگر شخصی نمره زبان 91 یا 98 یا 100 را بیاورد از نظر دانشگاه فرقی نمی کند. مهم این است که نمره شخص از مینیمم مورد نظر دانشگاه بالاتر باشد. یعنی شخصی که هر یک از نمرات فوق را آورده باشد از نظر دانشگاه قابل قبول بوده و مدارکش بررسی خواهد شد. علت این امر این است که شخصی که می خواهد یک رشته دانشگاهی مثلا مهندسی برق بخواند باید مهارت قابل قبولی در زبان انگلیسی داشته باشد. ولی لزوما مهارت بالا در زبان انگلیسی به مفهوم قوی تر بودن در رشته مهندسی برق نیست.

در کنکور سراسری دروسی که بعنوان دروس عمومی شناخته می شوند چنین وضعیتی دارند. فرض کنید دانش آموزی می خواهد در رشته مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف قبول شود. برای اینکار دانش آموز باید همه دروس عمومی و اختصاصی را به طور کامل بخواند و مسلط باشد چون نمره تک تک تست های عمومی و اختصاصی در قبولی او موثر است. حال آیا دانش آموزی که درس زبان عربی را بهتر از دانش آموزان دیگر بلد است برای ورود به رشته های مهندسی شایسته تر است؟ و اصولا چه ارتباطی بین مهارت بالا در زبان عربی و موفقیت در رشته های مهندسی وجود دارد؟ در واقع دروسی مانند زبان عربی به این دلیل در سیستم آموزشی گنجانده شده که دانش آموز با زبان قرآن آشنا شود و یا درس معارف اسلامی به این دلیل تدریس می شود که دانش آموز با جهان بینی اسلام آشنا شود. و گرنه ارتباط خاصی بین مهارت بالا در این دروس و موفقیت در رشته های مهندسی و علوم تجربی وجود ندارد. بنابراین با این دروس در آزمون سراسری باید همانگونه برخورد کرد که دانشگاههای آمریکایی با آزمون زبان انگلیسی تافل برخورد می کنند. یعنی می توان برای دروس عربی، ادبیات فارسی و معارف اسلامی یک نمره حد نصاب تعیین کرد (مثلا پاسخ صحیح به حداقل 40 درصد سئوالات) و دانش آموز ابتدا باید آن حد نصاب ها را برآورده کند، چنانچه دانش آموز حد نصاب لازم را بدست آورد نمرات دروس اختصاصیش بررسی شوند و بر اساس نمرات دروس اختصاصی رتبه بندی شود. برای رشته های تجربی و علوم انسانی نیز می توان به همین شیوه رفتار کرد.

نکته مهم دیگر اینکه با این شیوه می توان آزمون عمومی را از آزمون اختصاصی جدا کرد و آن را چندین بار در سال برگزار کرد. دانشگاههای مختلف هم بسته به سیاست گذاری های آموزشی خود می توانند برای دروس عمومی مختلف حد نصاب های متفاوتی را در نظر بگیرند. مثلا دانشگاه صنعتی شریف می تواند حد نصاب 50 درصد، دانشگاه تهران حد نصاب 40 درصد و دانشگاه سمنان حد نصاب 30 درصد را در نظر بگیرند. حال چنانچه دانش آموزی در ازمون نمره 45 را آورد می فهمد که می تواند برای انتخاب رشته دانشگاه تهران و سمنان اقدام کند ولی نمی تواند دانشگاه شریف را انتخاب کند. وچنانچه بخواهد دانشگاه شریف را انتخاب کند باید دوباره آزمون بدهد تا بتواند حد نصاب مربوط به دانشگاه شریف را بدست آورد. با تعیین حد نصاب برای دروس عمومی و جداسازی آن از دروس اختصاصی، دانش آموزان بر روی دروس اختصاصی که بیشتر با رشته دانشگاهیشان ارتباط دارد متمرکز می شوند و دیگر مجبور نخواهند بود که هر دو دروس اختصاصی و عمومی را در یک روز امتحان دهند.
کامپیوتر و ابزارهای دیجیتال امروزه جزو لاینفک زندگی اکثر ما ها شده اند. با این وجود به دلیل ضعف سیستم های آموزشی تعداد زیادی از افراد جامعه توانایی استفاده از کامپیوتر را ندارند. بعبارت دیگر بیشتر جوانترها کار با کامپیوتر را بلد هستند و افراد میانسال و بزرگسال به دلیل اینکه آموزش کار با کامپیوتر را ندیده اند از مزایای این فناوری محروم هستند. از طرفی در بسیاری از موارد اینگونه افراد علاقه به استفاده از کامپیوتر دارند ولی بدلیل ترس از تمسخر یا بی اعتنایی توسط دیگران خجالت می کشند تا سئوالاتشان را بپرسند و خودشان هم نمی دانند از کجا باید شروع کنند.
برای یادگیری کامپیوتر البته کتابها و نرم افزارهای زیادی را در بازار می توان یافت. با این وجود همه آنها زبان روانی برای آموزش ندارند و در برخی موارد مطالب را بیش از اندازه طول می دهند که موجب خستگی یادگیرنده می شود.
در این میان کتاب ها و نرم افزارهای آموزشی مناسبی هم طراحی شده اند که باعث می شوند شخصی که کوچکترین آشنایی با کامپیوتر یا نرم افزارهای مختلف ندارد بتواند مطالب مورد نیاز را یاد بگیرد. در این میان مجموعه کتاب های کلید می تواند یک انتخاب خوب باشد. این کتاب ها در اندازه های کوچک طراحی شده اند و با لحنی بسیار روان مطالب مربوط به کامپیوتر را به شما آموزش می دهند. همچنین هر جا که لازم باشد تصاویر مورد نیاز در کتاب قرار داده شده اند. نکته دیگر اینکه مطالب کتاب کاربردی بوده و معمولا از مطالب زائد خبری نیست. اگر کمترین آشنایی با کامپیوتر دارید کتاب کلید ویندوز (قدم صفر کامپیوتر) می تواند نقطه شروع خوبی می باشد. بعد از یادگیری ابتدایی کامپیوتر، بسته به نیاز کتاب های دیگر این مجموعه را می توانید تهیه کنید. لیست کتابهای دیگر مجموعه کلید را از اینجا می توانید مشاهده کنید.

برای کارهای حرفه ای تر با کامپیوتر نرم افزارهای مجموعه پرند انتخاب مناسبی هستند. مزیت عمده مجموعه پرند در این است که محیط نرم افزاری را که می خواهد آموزش بدهد در آن شبیه سازی شده است. برای مثال برای یادگیری نرم افزار WORD ، ابتدا محیطی شبیه نرم افزار WORD نمایش داده می شود و سپس توضیحاتی راجع به یکی از قابلیتهای آن داده می شود. سپس توضیحات قطع می شود و از کاربر خواسته می شود که بر روی منوی مورد نظر کلیک کند تا آن قابلیتی که توضیحات راجع به آن داده شده است را مشاهده کند. با کلیک کاربر منوی مربوطه باز شده و کاربر ویژگی مزبور را مشاهده می کند و آموزش ادامه می یابد. با این نحوه آموزش دیگر نیازی به مراجعه به خود نرم افزار WORD وجود ندارد. برای استفاده از نرم افزار می توانید در ابتدا یکی از سطوح آن مثلا مقدماتی را خریداری کنید تا مقرون به صرفه در بیاید. پس از آن و در صورت تمایل می توانید دوره های متوسط و پیشرفته را خریداری کنید. لیست محصولات آموزشی پرند را می توانید از اینجا ببینید. برای آشنایی با محصولات، فایل های دموی آموزش نرم افزار WORD با حجم تقریبی 285 مگابایت را می توانید از اینجا دریافت نمائید.

برای شروع کار با کامپیوتر سه قابلیت آشنایی با ویندوز، استفاده از اینترنت و کار با نرم افزار WORD ضروری هستند که با استفاده از مجموعه های معرفی شده در بالا این مهارتها را یاد خواهید گرفت.
با سلام به بییندگان وبلاگ خانه ایده.
تقریبا از ابتدای سال جدید، یکسری مشغله های مربوط به ادامه تحصیل و مشغله های کاری برایم پیش آمده بود که امکان بروز رسانی وبلاگ میسر نمی شد. حال با برطرف شدن قسمت زیادی از این مشغله ها امیدوارم بتوانم با ایده های جدید راجع به مسائل فرهنگی، آموزشی، اجتماعی و غیره در خدمتتان باشم.مساجد یکی از اماکنی هستند که اکثر ایرانی ها به آنجا رفت و آمد می کنند. بسیاری از مردم برای ادای فریضه نماز به مساجد می روند و اقشار دیگر به مناسبت های دیگری همانند عزاداری، مجالس ترحیم و ... یک بار هم که شده به مسجد می روند. از این لحاظ مساجد به واسطه ویژگی های خاصی که دارند می توانند به نوبه خود تاثیرات فرهنگی و مذهبی بالایی بر افرادی داشته باشند که در آنجا حضور می یابند.

یکی از خصوصیات مساجد نوع معماری خاص و متفاوت آن با بقیه اماکن است. معماری مساجد معمولا شامل گنبد، گلدسته و کاشی کارهایی است که عمدتا با آیاتی از قرآن تزیین شده اند. استفاده از آیات قرآن در معماری مساجد علاوه بر زینت بخشیدن به مساجد می تواند برای دقایقی هم که شده انسان را نسبت به مسائل مذهبی و معنوی متذکر سازد. اما واقعیت این است که این آیات چنان تو در تو و با خطوط پیچ در پیچ نوشته شده اند که نه زیبایی خاصی به مساجد می بخشند و نه پیامی را به انسان منتقل می کنند. این سبک استفاده از آیات قرآن که در معماری برخی مساجد قدیم استفاده می شده است بدون تغییر خاصی هم اینک نیز استفاده می شود و مساجد پر شده است از آیاتی که ناخوانا هستند.

البته استفاده از نوشته ها و خطوط در بناهای قدیمی نیز مسبوق به سابقه بوده است چنان که در بسیاری از آثار به جا مانده از ایران باستان می توان کتیبه های زیادی را یافت. اما برعکس آنچه در مورد آیات قرآن در مساجد امروزی اتفاق افتاده است نگارندگان کتیبه ها علاقمند بوده اند که افراد مختلف قادر به خواندن کتیبه ها باشند و پیام آن را دریافت کنند. در حقیقت نکته ظریفی در این کتیبه ها وجود دارد و آن اینکه در تعداد زیادی از آنها علاوه بر زبان فارسی باستان از دو زبان رسمی دیگر آن زمان یعنی عیلامی و بابلی نیز استفاده شده است تا اقوام مختلف آن زمان که در حوزه امپراطوری ایران قرار داشته اند متن کتیبه را متوجه شوند. به عنوان نمونه می توان به کتیبه های گنج نامه اشاره کرد که متن های آن در سه ستون و به سه زبان مختلف نوشته شده اند.
به دیگر سخن، هدف نگارندگان کتیبه ها نشان دادن میخ های خط میخی نبوده است بلکه هدف آنها این بوده است که دیگران نیز کتیبه ها را بخوانند و به عظمت امپراطوری آن زمان پی ببرند. همچنین از آنجا که سرزمین ایران بین اقوام مختلف دست به دست می شده است کتیبه ها معمولا بر فراز بلندی ها حک می شده اند تا از آسیب زمانه در امان بمانند که البته چنین نیز شده است. در واقع ما یک هوشمندی را در نگارندگان این کتیبه ها مشاهده می کنیم که قصد معرفی کردن و جاودانگی خویش را داشته اند و بطور برعکس یک کج سلیقگی در استفاده از آیات قرآن را مشاهده می کنیم که باعث شده که آیات این کتاب جاودانه در مساجد که مذهبی ترین مکانها هستند مهجور بمانند.
برای اصلاح وضع موجود گام اول می تواند تدوین یک استاندارد برای مساجد باشد. اصولا باید مشخص شود که مساجد تا چه حد و چگونه باید تزیین شوند. تدوین این استاندارد و عمل به آن باعث خواهد شد تا بسیاری از کاشی کاری ها و تابلوهای زینتی ولی بی اثر که حاوی آیات قرآن با خطوط پیچ و تاب خورده هستند و متاسفانه گاهی اوقات از نقوش پرندگان و حیوانات نیز در آنها استفاده شده است و هزینه های گزافی نیز برای آنها پرداخت می شود از مساجد جمع آوری شده و مساجد روی سادگی به خود ببینند. در فضای داخلی مساحد آن چیزی که بیشتر از همه نیاز آن احساس می شود متن تعقیبات نماز است که می تواند با خطوط خوانا و درشت در مقابل نماز گزاران نوشته شود. آنجا هم که نیاز به استفاده از آیات قرانی وجود دارد می توان از خطوط زیبای و خوانا استفاده نمود. همچنین می توان ترجمه فارسی آیات قرآن را نیز در زیر آن ها نوشت تا مخاطب معنی آیات را متوجه شود. به تعبیر دیگر بجای پیچیده و متکلف کردن می توان به سمت آسان کردن و همه گیر کردن گام برداشت. در پایان باید یاداور شود که مسجد اولین و مهمترین پایگاه مذهبی است و هر اصلاحی در مسجد باعث اصلاح بزرگتری در جامعه مذهبی ما خواهد شد.
در این یادداشت نحوه نوشتن رایتینگ نوع دوم یا Independent Task شرح داده شده است. در رایتینگ نوع دوم از شما خواسته می شود تا در مورد یک موضوع عمومی مطلب بنویسید.
یک روش خوب برای نوشتن رایتینگ نوع دوم این است که رایتینگ خود را به پنچ پاراگراف تقسیم کنید. در پاراگراف اول به طور مشخص نظر خود را در مورد سئوال بیان کرده و سه دلیل برای آن بیاورید. در سه پاراگراف بعدی برای هریک از دلایل ذکر شده دو دلیل جزئی تر بیاورید. و در نهایت رایتینگ را با یک پاراگراف شامل نتیجه گیری به پایان برسانید.
برای نوشتن رایتینگ نوع دوم معمولا دو مشکل اساسی وجود دارد. اول اینکه چگونه برای نظری که ارائه کردهایم دلیل بیاوریم و دوم اینکه چگونه دلایل مطرح شده را به زبان انگلیسی بیان کنیم. در برخی ازکتابهای مربوط به آزمون تافل نحوه ایده پروری و بیان آن بصورت پایه ای آموزش داده شده اند اما روند آموزشی این کتابها معمولا وقت گیر بوده و بازده بالایی ندارد. یک ایده خوب برای بالابردن مهارت در رایتینگ نوع دوم مرور رایتینگ های نمونه میباشد (اگر چه تمام این رایتینگ ها نمونه نمی باشند!). در برخی از کتاب ها برخی سئوالهای رایج برای رایتینگ به همراه پاسخ آنها ارائه شده است که روخوانی انها تا حد زیادی به بهبود رایتینگ منجر خواهد شد. این روخوانی چند فایده عمده دارد:
اول اینکه با مطالعه انها متوجه می شویم که چه دلایلی می توان برای یک موضوع ارائه نمود.
دوم با افعال و کلمات مترادف با موضوع آشنایی پیدا می کنیم.
سوم اینکه دلایل ذکر شده را برای موضوعات مشابه نیز می توانیم بکار بریم
بنابراین می توان هر رایتینگ را خلاصه کرد وجملات کلیدی آن را بخاطر سپرد. البته لازم به ذکر است که حفظ کلمه به کلمه جملات امکان پذیر نیست و چنانچه یک رایتینگ عینا مشابه متون موجود در کتاب ها باشد با کسر نمره مواجه می شود که البته این امر در عمل اتفاق نمی افتد.
برای نوشتن رایتینگ به نکات دیگری نیز باید توجه داشت. برای مثال برای نوشتن رایتینگ باید تنوع گرامری داشت. جملات شرطی if و جملات مجهول نیز باید در متن استفاده شوند. ضمنا از کلماتی که جملات را به هم ربط می دهند نظیر Furthermore، In addition، Moreover و نظایر آن نیز باید استفاده نمود. نکته مهم دیگر بکارگیری کلمات مخصوص تافل در رایتینگ می باشد بطوریکه متن باید شامل چندین کلمه مخصوص تافل نظیر آنچه در کتابهای 504 یا Essential Words for TOEFL وجود دارند باشد. همچنین بهتر است به جای کلمات پرکاربرد و ساده از متردافهای آن استفاده شود. مثلا گاهی اوقات در متن بجای کلمه important از کلماتی نظیر significant و یا essential و به جای کلمه good از واژگانی نظیر excellent و prefect و ... میتوان استفاده نمود که باعث قوی تر شدن متن می شوند
یک نکته در رایتینگ نوع دوم استراتژی نوشتن است. معمولا در این رایتینگ از شما خواسته می شود تا نظر خود را راجع به دو انتخابی که دارید بیان کنید. مثلا پرسیده می شود که ترجیح میدهید که در یک منطقه گرمسیری زندگی کنید یا در منطقه ای که دارای چهارفصل سال است اقامت داشته باشید. در این گونه سئوالات بهتر است یکی از حالات را انتخاب نمود و رایتینگ را راجع به آن نوشت. در آخر هر پاراگراف هم می توان با استفاده از کلماتی نظیر on the other handدر حد یک خط مقایسه بین مورد انتخاب شده و مورد انتخاب نشده انجام داد.
با توجه به نکات ذکر شده در بالا یک فایل شامل خلاصه رایتینگ ها و نکات کلیدی تهیه کرده ام که از اینجا می توانید دانلود کنید. قسمت اول فایل خلاصه رایتینگ های نمونه کتاب Barrons writing for Toefl ibt می باشد. در خواندن این خلاصه ها وسواس نداشته باشید بلکه سریع روخوانی کنید تا نسبت به همه موضوعات اطلاع کلی پیدا کنید که این کار تقریبا سه روز (3 ساعت برای هر روز ) طول می کشد. بعد کم کم جزئی تر مطالعه کنید.
در قسمت دوم که تحت عنوان Phrasse & Sentencse از صفحه 50 شروع می شود یک سری قالب های کاربردی برای رایتینگ استخراج شده است. بعنوان مثال برای جملات شروع می توان از عبارت زیر استفاده نمود.
Some people believe that …. In my opinion, however, the opposite is true. ….. In addition, …. . Most important of all,
مثلا اگر در مورد زندگی در یک شهر کوچک یا بزرگ سئوال شود می توان به راحتی جاهای خالی را با عبارات مورد نظر پر کرد
Some people believe that living in a small town is better than living in a big city. In my opinion, however, the opposite is true. Transportation is much more convenient. In addition, everything is more exciting. Most important of all, there is a greater variety of people in a big city.
در ادامه یکسری معادل برای کلمات انتخاب شده اند که می توان در رایتینگ به کار برد. گاهی اوقات تکرار بیش از اندازه یک کلمه باعث ملال آور شدن رایتینگ و کسر نمره می شود. بنابراین باید آن را به نحوی تغییر داد. مثلا برای کلمه life می توان از عبارت های زیر نیز استفاده نمود
in my daily life, my everyday life,
و البته مهمترین بخش فایل قسمت عبارات کاربردی (Practical Phrase) است که از همین رایتینگ ها استخراج شده است. استفاده از این جملات باعث خواهند شد که ما جملات را همانند یک انگلیسی زبان بیان کنیم. مثلا چنانچه رایتینگ در مورد غذا پختن باشد و ما بخواهیم در مورد اسانتر شدن غذا پختن صحبت کنیم می توانیم از جمله زیر استفاده کنیم
Today we can prepare food that is more convenient than ever before in history
حال چنانچه رایتینگ در مورد اینترنت باشد به راحتی با عوض کردن چند کلمه می توانیم بنویسیم
Today we can communicate each other using Internet that is more convenient than ever before in history.
به عنوان مثالی دیگر در بسیاری از موارد می توان برای بیان مزیت های یک فناوری از عبارت it gives me the chance to یا it gives me the opportunity to استفاده نمود.
تمرین و مرور جملات کاربردی باعث خواهند شد که در رایتینگ هایتان از آنها استفاده کرده و متن خوبی به زبان انگلیسی بنویسید
مطالبی که عنوان شد مجموعه ای از تجربیات شخصی می باشند و لزومی به در برداشتن نتایج مشابه برای دیگران ندارند ولی در مجموع می توانند کمک خوبی برای کسانی باشند که قصد دارند در آزمون تافل iBT شرکت کنند. ضمنا نمره خودم در رایتینگ 24 شده!
۱۶ آذر هر سال یاد آور به خاک و خون کشیده شدن عده ای از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران توسط رژیم شاه در اعتراض به سفر معاون رئیس جمهور وقت آمریکا می باشد. این روز معمولا توسط دانشجویان گرامی داشته می شود و در دانشگاههای مختلف مراسم هایی برای آن برگزار می گردد که البته مدعوین این مراسم ها معمولا فعالین سیاسی می باشند. رنگ و بوی سیاسی این روز گاهی اوقات باعث درگیری های لفظی و در برخی مواقع فیزیکی بین دانشجویان با گرایشهای سیاسی مختلف می گردد. اما باید توجه داشت که این مطالبات سیاسی لزوما برخواسته از داخل خود دانشگاهها نیست و در بسیاری موارد سخن احزاب سیاسی است که از دهان دانشجویان زده می شود. در حقیقت این روز به جای آنکه فرصتی برای مطرح شدن مشکلات و چالش های پیشروی جامعه دانشگاهی کشور باشد به محملی برای بیان دیدگاه های سیاسی احزاب مختلف تبدیل گشته است. اما نکته تلخی که در این میان وجود دارد این است که برعکس هزینه بالایی که دانشجویان بابت مسائل سیاسی پرداخت می کنند اصولا مسائل سیاسی نقش چندانی در زندگی دانشجویی ندارد.

شاید بتوان بزرگترین مشکل حال حاضر جامعه دانشگاهی کشور را بی برنامگی علمی کشور دانست. یک دانشجو در طول تحصیل همواره با این سئوال در ذهن خود مطرح است که واحدهای درسی که می گذراند آیا واقعا به درد او می خورند و مهارتهای علمی و عملی او را افزایش می دهد یا اینکه واحدهای درسی بهتری هم می توانسته اند ارائه شوند. همین نکته در مورد تحقیقات علمی اعم از مقالات یا پایان نامه ها هم وجود دارد و سئوال اساسی این است که این پژوهش ها بر مبنای نیاز کشور تعریف می شوند و یا صرفا برای بالا بردن آمار تعدادمقالات بدرد می خورند. و آیا با گذراندن این واحدها و انجام پژوهش ها موقعیت شغلی خوبی نصیب دانشجو می گردد؟ این بی برنامگی در سطوح اساتید نیز وجود دارد و ضعف علمی شدید برخی اساتید این سئوال را ایجاد می کند که چه معیار علمی برای جذب آنها وجود داشته است و چگونه می توان آنها را از سیستم دانشگاهی خارج کرد.
مشکل بعدی بسته بودن فضای علمی کشور است. این معضل هم در داخل و هم در ارتباط با خارج از کشور وجود دارد. بسیاری از تحقیقات انجام شده توسط دانشجویان در همان دانشگاهها نگه داری می شوند و امکان استفاده دانشجویان دانشگاههای دیگر به سختی فراهم می شود. به دیگر سخن دانشگاههای ما بصورت جزیره های پراکنده ای هستند که هر کدام کار خود را می کنند و ارتباط علمی خاصی با یکدیگر ندارند.




این معضل در ارتباط با مراکز علمی دنیا بسیار پر رنگ تر است. با وجودیکه کشور ما بیش از ۱۰ برابر متوسط جهانی سرعت پیشرفت علمی دارد و دانشجویان و اساتید حجم بالایی مقاله تولید می کنند ولی به جرات می توان گفت که رویدادهای علمی بزرگ دنیا در کشور ما اتفاق نمی افتند. بسیاری از کنفرانس ها و همایش های طراز اول دنیا در خارج از مرزهای ایران برگزار می شوند و دانشجویان ایرانی برای بهرمندی از آنها ناگزیر به پرداخت هزینه و مسافرت به یک کشور خارجی هستند و البته در بسیاری مواقع عطای شرکت در کنفرانس های خارجی را به لقایش می بخشند.
مشکل دیگر نوع حمایت دولتمردان از جامعه دانشگاهی کشور است. با وجودیکه مسئولین کشور در آمارهایشان به رشد علمی کشور به عنوان یک دستاورد بزرگ اشاره می کنند اما در مقام عمل ترجیح می دهند تا برای گروه های پر سر و صدا تر نظیر فوتبالیست ها هزینه کنند و با آنها عکس یادگاری بیندازند و در نتیجه دانشجو معمولا بهره خاصی از حمایتهای دولت ندارد. آنجا هم که دولت حمایت می کند شاهد یک بی برنامگی شدید هستیم بطوریکه این گونه حمایت ها معمولا بدون لحاظ کردن استانداردهای مشخص صورت می پذیرند. همچنین با توجه به عدم رتبه بندی کنفرانس های علمی، بعضی اساتید با تولید مقاله های کم ارزش و ارائه آن در کنفرانسهای سطح پایین بودجه های پژوهشی را صرف سفرهای دور دنیای خود می کنند.
مجموع این مشکلات بسیاری از دانشجویان دانشگاه های طراز اول کشور را به این نتیجه می رساند که برای کسب مدارج بالای تحصیلی راهی خارج از کشور شوند تا ضمن برخورداری از حمایت مالی امکان ارائه کارهای برجسته علمی را نیز داشته باشند. کشورهای اروپایی، کانادا و آمریکا نیز با آغوش باز این نخبگان را جذب می کنند و حمایت از فوتبالیستها، هنرپیشگان و خوانندگان را به مسئولین کشورمان واگذار می کنند!!

با این وجود می توان وضعیت موجود را تغییر داد. قدم اول در رها شدن از این وضعیت می تواند رتبه بندی دانشگاه ها باشد . این رتبه بندی البته نه بصورت کلی شامل جدولی از اعداد بدون مفهوم بلکه می تواند با ارائه جزئیات نظیر آنچه در سایتهایی نظیر U.S.News برای دانشگاهای آمریکایی انجام شده است باشد. ارائه جزئیات آموزشی مربوط به هر دانشگاه این امکان را به مسئولین هر دانشگاه می دهد تا نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند و دانشجویان نیز در انتخاب دانشگاه سردرگم نمی شوند. کنفرانسها و مجلات علمی نیز به تبع آن می توانند دسته بندی گردند و حمایتها می تواند صرفا به آن کنفرانسهایی شامل شود که ارزش علمی شناخته شده ای در دنیا دارند. استفاده از متخصصین صنعت و بازار کار و اعمال نظر آنها در تدوین برنامه درسی دانشگاهها و نیاز سنجی از بازارکار برای جهت دهی به پژوهش ها هم می تواند تا حد زیادی دانشگاه را به بازار کار نزدیک کند. در واقع وقت آن رسیده که در کنار عبارت هایی نظیر وحدت حوزه و دانشگاه، عبارتهایی نظیر وحدت صنعت و دانشگاه یا وحدت بازار کار و دانشگاه نیز وارد ادبیات مسئولین کشورمان بشود. همچنین تغییر هدف از صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی به صعود دانشگاهای کشور به رتبه های بالاتر جهانی می تواند علاوه بر درخشان شدن کارنامه مسئولین باعث ارتقا موقعیت ایران در جهان نیز بشود.
آنچه که تا کنون در مراسم های مربوط به روز دانشجو شاهد بوده ایم عمدتا میتینگ های سیاسی ، تظاهرات گروههای مختلف و بحث های انتخاباتی بوده است. اما چه خوب می شد تا مشکلات اساسی دانشجویان و راه حل های پیشرو نیز در این روز به بحث گذاشته می شد تا دانشجویان هم از این روز که به نامشان نامگذاری شده است نفعی داشته باشند.
هر سال با فرا رسیدن محرم دوباره یاد و خاطره امام حسین علیه السلام و یاران باوفایش زنده می شود و کوچه ها و خیابان سیاهپوش شده و دسته جات عزاداری براه می افتند. این سنت عزاداری سالیان سال است که پس از شهادت امام حسین علیه السلام برپا شده است و امروزه به دست ما رسیده است. نکته مهمی که این عزاداری ها دارند اینست که عزاداران با جایگاههای اجتماعی متفاوت در هیئات مذهبی دور هم جمع می شوند و در سوگ حسین بن علی علیه السلام و مصیبتهایی که بر او و اصحاب و خانواده اش وارد شده است گریه می کنند.

اما در چند سال اخیر برخی از این عزاداری ها رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است و برخی بدعت ها به آنها راه پیدا کرده اند که اگر امروز جلوی آنها گرفته نشود کم کم به سنت تبدیل می شوند.
شاید مهم ترین معضل کنونی عزاداریها همین اشعاری است که به عنوان نوحه در سوگ اما حسین علیه اسلام خوانده می شوند. برخی از این اشعار درون مایه ضعیفی دارند و در مواردی حتی در شان امام حسین علیه السلام و یارانش نیستند. به دیگر سخن شاهد این هستیم که در برخی هیئات یکسری اشعار دم دستی که گاهی اوقات در کوچه و بازار یا موبایلها بین دختران و پسران جوان ردو بدل میشوند و دارای موضوعاتی نظیر فراق و غربت و دلتنگی هستند با کمی تغییر به عنوان نوحه برای مردم خوانده می شوند.
ورود موسیقی به عزاداری ها معضل دیگری است که امروزه بیداد می کند. استفاده از نغمه هایی که در موسیقی سنتی توسط خوانندگان استفاده می شوند و جایگزینی اشعار عاشورایی با اشعار اصلی موسیقی های سنتی یکی از تکنیک هایی است که توسط برخی مداحان استفاده می شود. اما عمق انحراف را می توان مربوط به استفاده از آهنگ های تند غربی در مداحی ها دانست که هیئت ها از آن برای افزایش هیجان عزاداران (بخوانید شور گرفتن) استفاده می کنند. صدای طبل و بلندگوهای این گونه هیئت ها هم معمولا باعث آزار ساکنین محل می شود.

یک معضل عجیب و غریب دیگر پیچیده کردن مراسم عزاداری توسط برخی هیئات مذهبی است. مراسمی نظیر طشت گذاری، مشق قمه، چلچراغ، علم کشون و ... مراسمی هستند که اگر چه برخی از آنها در قدیم نیز مرسوم بوده اند اما بیشتر آنها ریشه مذهبی شناخته شده ای ندارند.

قربانی کردن هم سنتی بوده که از انحراف در امان نمانده است. سابق بر این ذبح گوسفند در سر راه دسته جات عزاداری متداول بود و لیکن امروزه برخی هیئت ها به قربانی کردن گاو و در مواردی شتر روی آورده اند که با توجه به دشواری ذبح این حیوانات گاها باعث وحشت و آزار دیدن قربانی می شود در حالیکه بساط تفریح و سرگرمی تماشاچیان را فراهم می کند.
اتفاق دیگری که در خیلی از عزاداری ها متداول شده برهنگی و رفتارهای هیجانی است. متاسفانه بوی عرق و جوراب و صداهای گوش خراش و غش کردن یک عده در وسط مجلس جزو لاینفک برخی عزاداری ها شده است بطوریکه موجب می شود مجلس عزاداری ظاهری زشت و کریه داشته باشد.
اما وقت آن رسیده که جلوی این انحرافات توسط خود مردم گرفته شود.
تذکر مردم به این رفتارها قدم اول در اصلاح این انحرافات است. بخصوص اینکه به یاد داشته باشیم هدف از حرکت انقلابی امام حسین علیه السلام امر به معروف و نهی از منکر بوده است. در واقع این ماه می تواند زمانی برای تمرین تذکر دادن و تذکر شنیدن باشد. یک کار دیگر از رونق انداختن این گونه عزاداری ها با عدم شرکت مردم در آنها و شرکت در عزاداری های اصیل که معمولا ساده و بی تکلف هستند می باشد. نمونه خوبی از این عزاداری ها را می توان در مساجد یافت. حضور بزرگترهای محله به همراه روحانیون در مساجد باعث شده بسیاری از رفتارهای عزاداران در این مکانها کنترل شده باشد و شکل عزاداری ها تغییر عمده ای نسبت به قبل نداشته باشند. در پایان باید یاد آور شد که امام حسین علیه السلام چراغ هدایت و کشتی نجات است و عزاداری یکی از نقطات اتصال ما به این امام بزرگوار می باشد. پس نباید بر سر انحرافاتی که می خواهند به عزاداری ها وارد کنند کوتاه بیاییم.