تهیه لیستی از جشنواره ها، مسابقات، نمایشگاهها و نوآوری ها

یکی از معضلات کشور ما کمبود تفریح و سرگرمی برای مردم است. علیرغم اینکه تعطیلات در ایران زیاد است اما مردم به جز تماشای تلویزیون یا مسافرت تفریح خاص دیگری ندارند. یکی از راههای تفریح و سرگرم شدن، برگزاری  جشنوارها و مسابقات می باشد. در دنیای امروز تنوع زیادی در جشنواره ها وجود دارد که معمولا در سایتهای خبری. تصاویر آن برای مردم نمایش داده می شود. به نظر می رسد می توان لیستی از این جشنواره ها تهیه کرد و در ایران نیز برگزار کرد تا در ایام مختلف سال همیشه در کشورمان گزینه هایی برای سرگرم شدن و تفریح برای مردم وجود داشته باشد. از خوانندگان محترم وبلاگ نیز تقاضا می شود در کامل کردن این لیست همکاری کنند.

جشنواره ها در کشورهای مختلف جهان (سایت زورق)

لیست جشنواره های آمریکا

نمایشگاه اکسپو

 مجسمه های کاهی

آثار هنری بر روی برف

سه بعدی های شگفت انگیز

روز عدد پی

اوریگامی

رژه ارتش

مسابقه دوچرخه سواری با لباس سنتی

سازه ها و معماری های جالب:

قطار در میان جنگل

پله برقی

رستوران آتشفشان (استفاده از طبیعت برای جذب گردشگر)

پل های روییدنی

باغ معلق

بزرگترین سرسره

رستورانی زیر آکواریم

دکور برای کتابخانه های عمومی و مدارس 

طرح برای موزه های حیات وحش

طرح برای پل عابر پیاده

ایده ای برای انتقال اطلاعات با استفاده از وسایل نقلیه

ایده زیر برای شرکت در مسابقه IEEE ComSoc Student Competitions به ذهنم رسیده بود. در این مسابقه از شرکت کنندگان خواسته شده بود تا نوآوری های خود را در زمینه مخابرات ارائه کنند. ایده ای که به ذهنم رسیده بود این بود که برای انتقال حجم زیادی از اطلاعات به جای استفاده از زیر ساخت های متداول مخابراتی نظیر کابل و فیبر نوری از وسایل نقلیه استفاده کنیم. پس از تهیه متن انگلیسی، برای یافتن عنوان مناسب برای ایده ام در اینترنت جستجو کردم که در کمال تعجب دیدم که قبل از من یک گروه فرانسوی روی این موضوع کار کرده اند و مقاله اش را نیز منتشر کرده اند. به هر حال خواندن ایده برای بازدیدکنندگان وبلاگ خالی از لطف نخواهد بود. در انتهای یادداشت هم لینک مقاله گروه فرانسوی که زودتر ایده به ذهنشان رسیده بود را قرار داده ام.

با گسترش تکنولوژی و توسعه جوامع تقاضا برای دریافت داده افزایش زیادی پیدا کرده است. برای تبادل اطلاعات بین مناطق مختلف کابل کشی و شبکه های فیبر نوری استفاده می شود. با این وجود توسعه و راه اندازی این شبکه ها هزینه بر و زمانبر می باشد. از سوی دیگر استفاده از سیستمهای وایرلس که از هوا برای انتقال داده استفاده می کنند نیز روز به روز افزایش پیدا کرده است. با این وجود برای توسعه این سیستمها نیازمند به تعریف باندهای فرکانسی و تعریف فرکانس های جدید هستیم. این محدودیت باعث می شود انتقال داده های با حجم بالا زمانبر و هزینه بر باشد.

یک راه دیگر برای انتقال داده استفاده از وسایل نقلیه می باشد. فرض کنید نوع ارتباط به گونه ای است که قرار است داده ای از یک شهر به شهر دیگر منتقل شود ولی نیازی به آنلاین بودن آن نیست. برای این کار داده می تواند از طریق زیر ساختارهای مخابراتی به ترمینال هایی که وسایل نقلیه بین شهری فعالیت می کنند انتقال یابند. در آنجا داده به وسایل ذخیره اطلاعات که در ماشین مثلا اتوبوس مسافربری تعبیه شده انتقال داده می شود. ماشین حرکت کرده و علاوه بر مسافرین داده ها را نیز با خود به شهر مقصد منتقل کرده و در ترمینال مقصد تحویل می دهد. برای جلوگیری از دست رفتن داده ها می توان کپی داده را نیز توسط ماشین های دیگر به مقصد منتقل نمود و به نوعی تکرار ایجاد کرد. سیگنالهای تایید و کنترل نیز توسط ماشینهایی که به مبدا باز می گردند منتقل میشود. از سوی دیگر چون این سیگنالها معمولا حجم کمی دارند از زیر ساختهای متداول مخابراتی نیز می توان برای انتقال داده استفاده نمود.

از آنجا که محدویت خاصی برای انتقال اطلاعات با خودرو وجود ندارد می توان حجم زیادی از اطلاعات رابا این روش منتقل نمود. این سیستم به ویژه برای کاربردهایی که با حجم زیادی از اطلاعات سروکار دارند ولی نیازی به آن لاین بودن ندارند مناسب است. مثلا برای دانلود فیلم و یا آپدیت کردن یک دیتابیس. این ایده می تواند برای جابجایی اطلاعات بین کشورها توسط هواپیما، برای جابجایی بین شهرها توسط وسایل نقلیه بین شهری و یا انتقال اطلاعات در محیط های داخل شهری گسترش یابد.

لینک مقاله گروه فرانسوی

پیشنهادی برای بکارگیری معتادان در پاکسازی محیط زیست

مواد مخدر یکی از معضلات همیشگی جامعه ما بوده است. این معضل اجتماعی تاکنون افراد زیادی را به کام مرگ کشانده، باعث فروپاشی خانواده ها شده و هزینه های زیادی را به کشور تحمیل کرده است. از این رو مقابله با مواد مخدر همیشه در دستور کار نیروی انتظامی بوده است. یکی از طرح هایی که چندسالی است در کشور توسط نیروی انتظامی اجرا می شود طرح افزایش امنیت اجتماعی است. در این طرح، پلیس با تشدید مبارزه با معتادان و توزیع کنندگان مواد مخدر در محیط های اجتماعی و شهری، این گونه افراد را دستگیر کرده و از معابر عمومی و پارکها جمع آوری می کند.

البته معمولا پس از گذشت مدتی دوباره سر و کله این افراد پیدا می شود. پر بودن زندان ها، هزینه بر بودن نگهداری این افراد و نبود برنامه مشخصی برای اصلاح آنها از عواملی هستند که در بازگشت این افراد موثر می باشند. از آنجا که کسی به فرد معتاد کار نمیدهد و اصولا کاری هم از دست آنها بر نمی آید این افراد دوباره به مصرف و توزیع مواد مخدر روی می آورند. با این وجود می توان از معتادان در حل برخی از مشکلات اجتماعی کمک گرفت.

یکی از مشکلات دیگری که کشور ما با آن مواجه است آلودگی محیط زیست توسط مردم می باشد. اگر به مناطق تفریحی و تفرجگاهها خارج از شهرها رفته باشید حتما زباله های زیادی مثل بطری های نوشابه، کیسه های پلاستیکی و نظایر آن را مشاهد می کنید که توسط مردم در آنجاها ریخته شده و جلوه زشتی به طبیعت داده است. برای مقابله با این کار باید به مردم آموزش داد که محیط زیست را آلوده نکنند.اما بخشی از محیط زیست در حال حاضر آلوده شده است و باید از مردم خواست که در جمع آوری زباله ها کمک کنند. با این وجود معمولا مردم عادی برای جمع آوری زباله های ریخته شده رغبت چندانی نشان نمی دهند.  علت اصلی که مردم در جمع آوری زباله کمک نمی کنند می تواند این باشد که مردم از دست زدن به زباله و چیزی که به زمین افتاده کراهت دارند. اما در میان مردم دو گروه هستند که این مسئله برایشان مهم نیست. اول رفتگرهای زحمتکش هستند که کارشان جمع آوری زباله است و در محیط های شهری خدمت می کنند و بابت کارشان حقوق هم می گیرند.

گروه دوم که معمولا به سادگی از کنارشان می گذریم همین معتادان هستند که اساسا بیشتر وقتشان رو در آشغال ها و زباله ها و یا محیط های کثیف می گذرانند. از معتادان می شود برای پاکسازی طبیعت استفاده نمود. همانطور که در بالا اشاره شد، پلیس اینگونه افراد را جمع آوری کرده و زندانی می کند و البته پس از مدتی این افراد آزاد می شوند. حال به جای دوره محکومیت، پلیس می تواند  از این افراد برای پاکسازی زباله های یک منطقه استفاده کند و معتادان در ازای آن پولی دریافت کنند یا از مدت محکومیتشان کاسته شود. چون عده زیادی از معتادان از آشغال ها بدشان نمی آیند راحتتر از مردم عادی می توانند زباله ها را جمع آوری کنند و با پاکسازی محیط زیست، احساس خوبی نسبت به مفید بودن خواهند داشت. همچنین از آنجا که در جامعه کسی به معتادان کار نمی دهد درآمدی که از این کار بدست می آورند می تواند نقطه شروع خوبی برای بازگشت این افراد به جامعه باشد. ضمن اینکه می توان از آنها در کارهایی نظیر تفکیک زباله نیز استفاده نمود. بدین ترتیب هم از معتادان می توان در فعالیتهای اجتماعی  استفاده بهینه نمود و هم می توان طبیعت پاکی داشت.

یک غفلت تاریخی راجع به دفاع مقدس

جنگ تحمیلی که با فاصله کمی از انقلاب اسلامی روی داد، یکی از مهمترین وقایع تاریخ معاصر ایران محسوب می شود. با این وجود ارتباط نسلی که در زمان جنگ کودک بودند و یا بعد از آن به دنیا آمده اند با جنگ بسیار ضعیف است. اگر چه دلایلی نظیر ضعف دستگاههای فرهنگی وتبلیغاتی کشور در این مسئله دخیل هستند، با این وجود به نظر می رسد که اشتباه و غفلت تاریخی بزرگی راجع به جنگ اتفاق افتاده است که هنوز هم اصلاح نشده است.

این اشتباه تاریخی آن است که جنگ تحمیلی در کتابهای درس تاریخ کشورمان جایگاهی ندارد. در واقع بیشتر مطالبی که دانش آموزان ما از کتاب تاریخ معاصر فرا می گیرند شامل زندگی شاهان حکومتهایی نظیر صفویه، قاجار و پهلوی، جنگهای آنان، قراردهایی که امضا کرده اند و به طور کلی اتفاقات مربوط به آنها تا عوامل مربوط به بوجود آمدن انقلاب اسلامی و وقایع مربوط به آن می باشد. به عنوان مثال مطالب متنوعی راجع به جنگهای ایران و روسیه در زمان قاجار، قراردادهای گلستان و ترکمنچای و وقایع زمان مشروطه و اشخاص دخیل در آن در کتاب تاریخ معاصر گنجانده شده است. ولی در همین کتاب مروری سریع بر جنگ تحمیلی انجام شده است و بنابراین مطلب خاصی راجع به عملیاتهایی نظیر فتح المبین، بیت المقدس و یا سرداران جنگ نظیر شهید باکری، شهید همت یا سرداران دیگر دیده نمی شود.

در واقع عوامل ایجاد جنگ تحمیلی ، دلایل شکست ها و پیروزی های ایران در جنگ با عراق ، قهرمانان جنگ و از همه مهمتری روایت دلاوری و از خود گذشتگی ایرانیان برای نجات کشورشان در جنگی که باعث شد نام دفاع مقدس بر آن گذاشته شود جایگاه خاصی در کتاب های درسی ما ندارد. و با آن جزئیاتی که به وقایعی نظیر مشروطه پرداخته شده است به دفاع مقدس توجهی نشده است.

بنابراین توقع بی جایی است اگر انتظار داشته باشیم تا نسل های بعدی چیزی راجع به هشت سال دفاع مقدس بدانند. چون اصولا مطلب خاصی راجع به آن نخوانده اند. با این اوصاف به نظر می رسد که وقت آن رسیده تا دفاع مقدس و مسائل مربوط به آن با یک نگاه تاریخی به کتاب های درسی اضافه شود. نگاهی که البته باید از اغراق، اسطوره سازی و روایت های خسته کننده بی بهره باشد.

پیشنهادی برای معضل پیامک های تبلیغاتی

پیامکهای تبلیغاتی هر روز با تعداد زیادی به دارندگان تلفن همراه ارسال می گردند. این پیامکها که تنوع زیادی هم دارند معمولا باعث آزار و کلافگی افراد می شوند. زیرا فرد دائما باید پیامک های رسیده شده را چک کند و از آنجا که اکثر این پیامک ها برایش کاربرد ندارد آنها را پاک کند. این عمل در دراز مدت به معضلی برای دارندگان تلفن همراه تبدیل شده است. بخصوص اینکه در ایامی نظیر انتخابات و برخی مناسبت های دیگر، تعداد این گونه پیامک ها افزایش زیادی می یابند.

حال اگر از جنبه دیگر به قضیه نگاه کنیم درخواهیم یافت که این پیامک ها سود سرشاری نصیب اپراتورهای تلفن همراه و موسسات ارسال پیامک می کنند. این در حالی است که کلافگی آن نصیب مشترکان می شود. حال اگر مردم نیز در این سود سهیم باشند دریافت پیامک های تبلیغاتی دیگر برایشان آزار دهنده نخواهد بود. فرض کنید بابت ارسال هر پیامک سودی نصیب شرکت ارسال کننده و اپراتور تلفن همراه شود. در حال حاضر شخص دریافت کننده پیامک، سهمی از این سود ندارد. حال اگر بخشی از این سود مثلا 20 درصد آن به شخصی که پیامک را دریافت می کند برسد، آن شخص دیگر از دریافت پیامک شاکی نخواهد بود. زیرا بابت دریافت پیامک پولی نیز نصیب او شده است. بدین ترتیب شخص در طول روز و به تبع آن در طول ماه بابت دریافت پبامکهای تبلیغاتی پول زیادی به دست خواهد آورد که این پول می تواند در صورتحساب آن ماه شخص از هزینه ای که باید پرداخت کند، کسر شود.

از انجا که با زیاد شدن تعداد اپراتورهای تلفن همراه رقابت برای جذب مشتری بیش از پیش شده است و جلب رضایت مشترکان نیز اهمیت یافته است، ایده فوق می تواند توسط اپراتورها بکار گرفته شود. مردم نیز ترجیح خواهند داد که از خدمات اپراتوری استفاده کنند که نفع بیشتری برایشان داشته باشد.  

راهکاری برای تشخیص مسئولین کارآمد از ناکارآمد در سیستم اداری

انتخاب مدیران لایق برای در اختیار گرفتن مسئولیت های اجرایی کشور همواره یکی از دغدغه های مردم و مسئولین بوده است. بحث های مربوط به این موضوع به بخصوص در هنگام معرفی افراد برای تصدی وزارتخانه ها، انتصاب معاونین رئیس جمهور، روسای ادارات، استانداران و مدیران میانی شدت می گیرد. با این وجود با گذشت سالیان دراز هنوز راهکارهای مشخصی برای تعیین کارآمدی یا ناکارآمدی افراد در حوزه های مختلف تدوین نشده است. بعبارت دیگر گاهی بحث هایی که حول و حوش صلاحیت یا عدم صلاحیت یک شخص برای در اختیار گرفتن یک مسئولیت انجام می شود حالت چانه زنی و لابی گری دارد تا اینکه بر یک منطق عقلانی استوار باشد.

از سویی تجربه نشان داده است که به قدرت رسیدن افراد فاقد صلاحیت می تواند آفت های زیادی را به دنبال داشته باشد. صدور بخش نامه های ناهماهنگ و نامربوط، انتصاب های فامیلی و بی برنامه در مجموعه، درگیری با دیگر افراد مجموعه بدلیل اینکه آنها وی را فرد توانایی نمی دانند از جمله زیان هایی است که انتصاب های نادرست به همراه خود دارند. همچنین یک انتصاب نادرست می تواند باعث دلسرد شدن افراد داخل مجموعه شود بطوریکه افراد احساس می کنند  هیچ مسیر شناخته شده ای برای ترقی آن ها به مسیر های بالاتر وجود ندارد و هر چقدر هم تلاش کنند زحماتشان معیار پیشرفت شان قرار نخواهد گرفت. از سوی دیگر یک انتصاب به جا و شایسته می تواند باعث ایجاد تحول و خدمت رسانی بیشتر به مردم گردد.

برای جلوگیری از مضرات انتصاب های نا به جا و بهره گیری از فواید استفاده از افراد لایق، نیاز به یک نظام ارزشیابی داریم تا مدیران و مسئولین ما بر اساس توانایی ها و رزومه کاریشان منصوب و یا برکنار شوند. از طرفی این نظام ارزشیابی باید قادر به تعیین مدیر قوی و ضعیف باشد و بتواند مدیران را با همدیگر مقایسه نموده و بهترین آنها را انتخاب کند. برای همین ما نیازمند یک سیستم کمّی برای ارزشیابی افراد هستیم. اگر بتوان عملکرد افراد را به صورت کمی  و عددی بیان نمود می توان به اهداف ذکر شده دست یافت.

برای بیان کمی عملکرد کارکنان یک مجموعه، مثال زیر می تواند راهگشا باشد. فرض کنید دانشجویی می خواهد مدرک اشتغال به تحصیل از دانشگاه خود دریافت کند.  بدین منظور وی می بایست یک فرم درخواست پر نماید. سپس مسئول آموزش آن فرم را بررسی و به معاون آموزشی تحویل دهد. بعد معاون آموزشی درخواست را تایید کرده و به دبیرخانه برای شماره کردن و مهر کردن تحویل دهد.

در حال حاضر که سیستم ارزشیابی کیفی است معمولا به طور دقیق مشخص نیست نامه مذکور کی حاضر می شود.  حال فرض کنید نامه مذکور قرار است 5 روز بعد از درخواست حاضر شود. دانشجو در روز پنجم به اداره آموزش مراجعه می کند و با این پاسخ مواجه می شود که نامه اشتغال به تحصیل شما چند روز بعد آماده خواهد شد. نمونه ای از این دست پاسخ ها را بارها در ادارات مختلف شنیده ایم و البته نمی دانیم مشکل کجاست و مقصر کیست. در این سیستم هر کدام از افراد شامل مسئول آموزشی، معاون آموزشی، و مسئول دبیرخانه می توانند باعث طولانی تر شدن روند رسیدگی به درخواست باشند ولی هیچ کدام را نمی توان بعنوان مقصر شناسایی کرد.

حال این روند را در سیستم ارزشیابی کمی بررسی می کنیم. در این سیستم می توان برای هر کار یک زمان تعریف کرد. برای مثال یک در خواست اشتغال به تحصیل باید ظرف 4 روز پاسخ داده شود. از طرفی برای هر کسی که در این رابطه مسئولیت دارد نیز یک زمان تعریف می شود. مثلا مسئول آموزش باید ظرف 1 روز به درخواست رسیدگی کند، معاون اموزشی 2 روز و مسئول دبیرخانه نیز 1 روز فرصت دارند که به درخواست پاسخ دهند. با به جریان افتادن درخواست، زمان مسئولین مربوطه به ترتیب شروع به کار می کند. حال چنانچه هر کدام از مسئولین مربوطه نتوانند کار را در زمان مورد نظر به اتمام برسانند یک نمره منفی دریافت می کنند. و چنانچه نمرات منفی یک مسئول از حد تعیین شده فراتر رفت به مدیران بالاتر گزارش می شود. همچنین مدیر این مجموعه می تواند در فواصل زمانی مشخص، نمرات کارکنان خود را بررسی کند و کارمند ضعیف و متخلف را شناسایی و نسبت به اصلاح یا جابجایی آن اقدام کند. در این سیستم همچنین مقصر قابل شناسایی است و آن مسئولی خواهد بود که کار را در موعد مقرر خود انجام نداده است . با همین روند ارزشیابی کمی می توان دیگر کارکنان را هم مورد ارزیابی قرار داد و برای هر یک، کارنامه عملکرد ایجاد نمود.

حال با اجرای این نوع ارزشیابی، با تعداد زیادی کارمند مواجهیم که عملکرد آنها بصورت مجموعه ای از نمرات منفی و مثبت بیان شده است. در این حالت می توان کارمند نمونه را براساس نمرات دریافتی از سایر کارمندان شناسایی نمود و موقعیت او را ارتقا داد. همچنین بقیه کارمندها سعی می کنند با بهبود عملکرد خود و کسب نمرات بیشتر، نمره عملکرد خود را بالاتر ببرند. بدلیل وجود امکاناتی نظیر اتوماسیون اداری که قابلیت ثبت درخواست ها را دارد، سیستم فوق قابل اعمال به بسیاری از ادارات و سازمانها مانند ادارات آموزش دانشگاهها، بانک ها، خدمات پلیس و مشابه آن می باشد. با اجرای این سیستم برای ارزیابی کارکنان ادارات، برای مدیران میانی و بالاتر نیز می توان سیستم مشابهی را اجرا نمود.

ایده ای برای یک فیلم کوتاه یک دقیقه ای

ایده زیر می تواند دستمایه ساخت یک فیلم کوتاه یک دقیقه ای برای شرکت در جشنواره های سینمایی گردد:

جمعی از دانشجویان دور یک میز نشسته اند و در حال صحبت کردن و شوخی کردن با یکدیگر هستند. یک از آنها به نام سعید می گوید: "راستی بچه ها، من قراره ماه آینده برم سربازی. محل خدمتم هم افتاده منطقه عملیاتی که یه کم خطریه. حالا چه دیدی ممکنه یه دفعه یه تیر خورد بهم و اون اتفاقی که نباید بیفته افتاد. بعدش ممکنه بیان سراغ شما تا در مورد من ازتون مصاحبه بگیرن و فیلم و مستند بسازن. حواستون جمع باشه آبروداری کنیدا! یه دفعه ای پته منو رو آب نریزینا! بهشون نگین فلانی واحداشو یکی در میون پاس می کرد. صبحا سر کلاس دیر میومد و از این جور حرفا" با گفتن این صحبتها دوستان سعید شروع به خندیدن می کنند. سعید ادامه می دهد" عوضش می تونید بگید فلانی از همون اول با ما ها فرق می کرد، الگوی اخلاقی ما بود انسانی شریف و وارسته ای بود و هی ازم تعریف کنید." و دوستان سعید همچنان به خنده هایشان ادامه می دهند. در همین حین که ما این شوخی ها را مشاهده می کنیم دوربین کم کم عقب می رود و ما می بینیم که این گپ و گفتها در حقیقت یک فیلم ضبط شده است که دوستان سعید با حالتی بغض کرده  در حال مشاهده آن بر روی صفحه نمایش یک موبایل هستند. در حالیکه دور مزاری که عکس سعید بر روی آن قرار گرفته جمع شده اند.

نماز پر شکوه عید فطر و نظمی که از آن غافلیم

نماز عید سعید فطر با شکوهی همیشگی در سراسر کشور اسلامیمان برگزار شد و حضور انبوه نمازگزارانی را که یک ماه روزه داری کرده بودند به دنبال داشت. با این وجود اگر قرار باشد حاصل یک ماه عبادت یک تغییر عملی در جهت بهتر شدن باشد همین نماز می توانست اولین نشانه آن باشد.  اگر از کنار حضور انبوه نماز گزاران بگذریم همانند سنوات گذشته نماز عید فطر تهران در فضایی بی نظم و بهم ریخته برگزار شد که در عکس های هوایی هم کج و کولگی صف ها به راحتی قابل مشاهده هستند.

 به خصوص اینکه داخل دانشگاه تهران و حوالی آن هم بی نظمی زیادی بود و تعداد زیادی از نمازگزاران همچون گذشته با استفاده از روزنامه، موکت های خاکی و نظایر آن بر روی چمن ها، بر روی خاک، و کنار جوی های آب جای گرفته بودند. طوری که احساس می شد دست اندرکاران برگزاری نماز بیشتر بر روی  بحث های امنیتی تمرکز داشته اند و برای بقیه قسمتها تمهیدات مناسبی اندیشیده نشده است. حداقل داخل دانشگاه می شد یک برآوردی از جمعیت بدست آورد و با مدیریت جمعیت، نظم را حکم فرما کرد تا حتی المقدور از کثیف شدن محیط و فضای خاکی و عرق آلود اجتناب شود. و نمازگزاران همانگونه که پاکیزه و با لباسهای سفید و تمیز برای نماز آمده بودند همانگونه نیز به خانه هایشان باز گردند. همین بی نظمی ها و بهم ریختگی ها را ما در رانندگی کردن، سیستم اداری و بقیه امور مملکت هم شاهد هستیم و تا وقتی برقراری نظم در کارهای کوچک نظیر همین برگزاری نماز را تمرین نکرده ایم  نمی توانیم در عرصه های دیگر موفق باشیم.

بحث نظم و ترتیب البته در بسیاری از کشورهای دنیا سالهاست که حل شده است. بعنوان مثال می توان به حضور مردم در مراسم استقبال از قهرمانان ورزشی اشاره نمود که برای آن خیابانها بخش بندی شده و مردم طوری سازماندهی می شوند که در کنار برگزاری مراسم، عبور و مرور مردم نیز به سهولت انجام پذیرد.

حال اگر ما بتوانیم مراسم نماز را به شایستگی برگزار کنیم می توانیم به اصلاح بقیه امور نیز امیدوار باشیم. برای شروع اصلاح می توان علاوه بر نیروهای انتظامی که که وظیفه برقرای امنیت را برعهده دارند از افراد دیگری هم برای منظم کردن صف ها استفاده کرد. همچنین با بخش بندی محوطه، برآوردی از جمعیت هربخش انجام شود و وقتی ظرفیت یک قسمت پر شد مردم را به قسمتهای دیگر راهنمایی نمود. عده ای هم می توانند به مردم راجع به انداختن کاغذها که معمولا شامل ادعیه مربوط به قنوت نماز هستند و دیگر وسایل بر روی زمین تذکر دهند. اگر مردم نظم و تمیزی را در یک قسمت مشاهده کنند خودشان نیز به برقراری آن در بخش های دیگر کمک می کنند. حال اگر همین کارهای کوچک را تمرین کنیم مسلما یک گام به جلو برداشته ایم و با استمرار آن می توان نماز عید فطر را به زیباترین، منظم ترین و تمیزترین رویداد کشور تبدیل کرد. این ویژگیها کم کم می توانند به سایر رویدادها و امورات کشور نیز سرایت کنند.

عید سعید فطر بر مسلمانان مبارک

"سنجش اعمال"، ایده ای برای کنترل رفتار با نرم افزار

هر ساله با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان فضایی معنوی بر کشورمان حاکم می شود و مردم با روزه داری و شرکت در جلسات مذهبی سعی در بهره گیری از فضیلت های این ماه مبارک می کنند. اگر چه توجهات ما به مسائل دینی و مذهبی در این ماه بیشتر از اوقات دیگر سال است اما با عبور از این ماه دوباره به یک روزمرگی دچار می شویم. به بیان دیگر اگر چه دین اسلام یک دین همه جانبه است و قرار است به صورت یک برنامه زندگی مطرح شود اما تحقق آن در زندگی ما به همان نماز خواندن و روزه گرفتن خلاصه می شود و دین معمولا نفوذ خاص دیگری در بقیه کارهای ما مانند غذا خوردن، احوالپرسی کردن، برخورد با دیگران، خوابیدن، درس خواندن، تجارت، کسب وکار و ... ندارد.

حال اگر دید خودمان را نسبت به دین کاربردی کنیم می توانیم هر چه بیشتر زندگی خود را با دین اسلام تطبیق دهیم. مثلا نگاه ما به حدیث "حاسبوا انفسکم قبل ان تحاسبوها" بیشتر یک نگاه اخلاقی است تا یک نگاه کاربردی. بدین مفهوم که سعی می کنیم در طول روز اعمال نیک بیشتری انجام دهیم و نهایت امر ممکن است در آخر شب مروری کلی بر کارهای انجام شده در طول روز بکنیم. اما این کار معمولا در طول سال مداومت ندارد و معمولا وارد جزئیات اعمال و حساب وکتاب جدی نمی شویم. بنابراین معمولا در طول سال تغییر چندانی در جهت بهبود رفتارمان حاصل نمی شود. حال فرض کنید نگاه خود به این حدیث را عوض کنیم وجنبه عملی برای آن قائل شویم. بدین مفهوم که می توانیم جز به جز اعمال روزانه را با معیارهای اسلامی مورد حساب و کتاب قرار دهیم و در نهایت مجموع اعمال نیک و بدی که در روز انجام می دهیم را بدست آوریم. این جزئی نگری در کارها البته می تواند زمانگیر و خسته کننده باشد. بنابراین می توان این حساب و کتاب را به یک نرم افزار واگذار کرد.

برای شروع کار باید اعمال روزمره انسان لیست شوند و نظر اسلام راجع به آنها را استخراج کرد. برای مثال کارهای روزمره یک انسان بصورت زیر می تواند باشد: از خواب بیدار شدن، شستن دست و صورت، نماز خواندن، صبحانه خوردن، سوار ماشین شدن، رسیدن به سر کار یا دانشگاه یا مدرسه، کار کردن یا درس خواندن، صحبت کردن با دیگران، ناهار خوردن، نماز خواندن، برگشتن به خانه، استراحت کردن، رسیدگی به کارهای منزل، تماشای تلویزیون، شام خوردن، خوابیدن.  

حال برای هر قسمت می توان نظر اسلام را استخراج کرد. مثلا تعیین نمود چه ساعتی برای بیدار شدن خوب است؟ چه غذایی برای صبحانه مناسب است؟ در سرکار نحوه برخورد با مراجعه کنندگان چگونه باید باشد؟ کی و با چه کیفیتی نماز بخوانیم؟ در دانشگاه با اساتید و دانشجویان چگونه برخورد کنیم؟ در روز چه مقدار استراحت کنیم؟ در چه ساعتی و به چه میزان ناهار بخوریم و سئوالات مشابه. حال نرم افزار در انتهای روز می تواند این اطلاعات را با ارائه پرسشهایی از کاربر دریافت کند. مثلا در قسمت مربوط به نماز از کاربر بپرسد که آیا نماز را اول وقت خوانده؟ آیا نماز را در مسجد خوانده؟ و یا مثلا از کاربر بپرسد که آیا امروز غیبت دیگران را کرده است؟ آیا با مراجعه کنندگان با اخلاق خوش رفتار کرده است؟ و مواردی از این دست. پس از دریافت اطلاعات از کاربر، نرم افزار می تواند حساب و کتاب را انجام دهد و لیستی از اعمال نیک و بدی که شخص در روز انجام داده است و تعداد گناهان و ثواب های انجام شده را بدست آورد. همچنین نرم افزار می تواند میزان مطابقت اعمال فرد با تعالیم دینی و اخلاقی را بصورت منحنی و کارنامه ای از اعداد نشان دهد. نرم افزار همچنین می تواند پیشنهاداتی برای بهتر شدن اوضاع کارنامه نیز ارائه کند. چنانچه وضعیت عمومی کاربر در انجام اعمال نیک و پرهیز از انجام گناهان مطلوب بود نرم افزار می تواند در روزهای بعد وارد جزئیات بیشتر نیز بشود. چنانچه انسانی هر روز کارنامه اعمال خویش را مشاهده کند سعی در بهبود آن می کند و کم کم مسابقه ای برای انجام اعمال صالح بیشتر و اصلاح رفتار خود شکل می گیرد. البته باید توجه داشت که در طراحی این نرم افزار باید از کارشناسان خبره مذهبی بهره گرفت تا دچار سطحی نگری در مسائل دینی و التقاط نشویم.